Osiedle Wzgórza Witosa - zaloguj się aby pisać posty

Forum mieszkańców ulicy Widokowej i Krajobrazowej w Rzeszowie


  • Index
  •  » Sprawy osiedla
  •  » INFORMACJA ZESPOŁU LUSTRACJI KRAJOWEJ RADY SPÓŁDZIELCZEJ (przydatne)

#1 2010-03-23 16:31:44

sasiad.krajobrazowa

Użytkownik

Zarejestrowany: 2009-11-19

INFORMACJA ZESPOŁU LUSTRACJI KRAJOWEJ RADY SPÓŁDZIELCZEJ (przydatne)

Witam,

ponieważ do dzisiaj nie otrzymałem od Zarządu SM Projektant dokumentacji procesu decyzyjnego w sprawie nadajników bezprzewodowych - zmuszony jestem zwrócić się o pomoc do wyższych instancji. Poinformowano mnie jedynie, iż Zarząd wystąpił z zapytaniem do kancelarii prawnej w tej sprawie (wydania dokumentacji) ... jak widać nie  jest Zarządowi znane stanowisko  Krajowej Rady Spółdzielczej (cytat poniżej) w sprawie zmian wprowadzonych do Prawa Spółdzielczego przez ustawę z dnia 3.06.2005.


Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć, iż poza możliwościami zapoznawania się przez członków z materiałami polustracyjnymi w siedzibie spółdzielni to zmiana ustawy w nowym brzmieniu art. 18 przyznała członkom prawo wglądu i zapoznawania się z uchwałami organów samorządowych spółdzielni, protokółami z obrad tych organów, rocznymi sprawozdaniami finansowymi a nadto umowami zawieranymi przez spółdzielnię z osobami trzecimi.



Gdyby ktoś potrzebował informacji - dzielę się materiałami źródłowymi.


"...

INFORMACJA ZESPOŁU LUSTRACJI KRAJOWEJ RADY SPÓŁDZIELCZEJ

W związku z wejściem w życie z dniem 22.07.2005r. przepisów ustawy z dnia 3.06.2005 r. "o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw" (Dz.U. z 2005 nr 122 poz 1024) w tym zwłaszcza ustawy z dnia 16.09.1982 r. "Prawo spółdzielcze" (tekst jednolity Dz.U. 2003 nr 188 poz. 1848 z późn. zmianami Dz. U. z 2004 nr 99 poz. 1001) - Zespół Lustracji KRS w celu zwrócenia szczególnej uwagi na wprowadzone zmiany w dotychczas obowiązujących zasadach i warunkach regulujących zagadnienia lustracji spółdzielni określonych art. 91- 93 "Prawa spółdzielczego", informuje, że zmiany te dotyczą;

1. W § 1 art. 91 dotychczasowy zapis o obowiązku corocznego poddawania lustracji spółdzielni w okresie likwidacji uznawany był niechętnie przez część likwidatorów takich spółdzielni argumentujących tę niechęć nie zmieniającą się (z różnych powodów) w dłuższym niż rok okresie sytuacją w postępie procesu likwidacji. Obecne doprecyzowanie ustawowego sformułowania przesądzającego jednoznacznie, iż spółdzielnia w okresie pozostawania w stanie likwidacji poddawana ma być corocznej lustracji uniemożliwia swobodę jego interpretacji.
W treści § 1 art. 91 dodano również zapis "lustracja obejmuje okres od poprzedniej lustracji" co oznacza, iż zarówno podmiot lustrowany jak i podmiot lustrujący zobowiązane są do tego, aby warunki umowy o przeprowadzenie ustawowej lustracji (pełnej) gwarantowały tzw. "ciągłość", a więc zbadanie działalności spółdzielni począwszy od końcowej daty okresu jaki był przedmiotem badań i wykazany został w materiałach poprzednio przeprowadzonej lustracji pełnej.

2. Ustawodawca pozostawiając w art. 91 § 1 zapis o obowiązku badania w ramach lustracji całości działalności spółdzielni pod względem jej legalności, gospodarności i rzetelności, uzupełnił art. 91 dodając po § 2, § 2.1 określający co jest celem lustracji, w brzmieniu jn.;
Celem lustracji jest:

   1. sprawdzenie przestrzegania przez spółdzielnię przepisów prawa i postanowień statutu
   2. zbadanie przestrzegania przez spółdzielnię prowadzenia przez nią działalności w interesie ogółu członków
   3. kontrola gospodarności, celowości i rzetelności realizacji przez spółdzielnię jej celów ekonomicznych, socjalnych oraz kulturalnych
   4. wskazywanie członkom na nieprawidłowości w działalności organów spółdzielni
   5. udzielanie organizacyjnej i instruktażowej pomocy w usuwaniu stwierdzonych nieprawidłowości oraz w usprawnieniu działalności spółdzielni.

Określenie i sprecyzowanie celu lustracji uzyskało więc rangę ustawową wobec dotychczasowych ustaleń w tym zakresie ujętych w "Instrukcji w sprawie lustracji organizacji spółdzielczych" ustalonej i obowiązującej z delegacji art. 91 § 4 "Prawa spółdzielczego".

3. Bardzo istotne zmiany i uzupełnienia wprowadzone zostały w dotychczasowych postanowieniach art. 93 "Prawa spółdzielczego". Utrzymując treść § 1 art. 93 ustawodawca dodał postanowienia § 1a i 1b w brzmieniu;

§ 1a Na podstawie protokółu z lustracji przeprowadzający ją związek rewizyjny lub Krajowa Rada Spółdzielcza opracowuje wnioski polustracyjne oraz przekazuje je zarządowi i radzie.

§ 1b. Zarząd obowiązany jest corocznie przekazywać podmiotowi przeprowadzającemu lustrację i walnemu zgromadzeniu informację o realizacji wniosków polustracyjnych.

Wprowadzając te postanowienia sięgnięto w części do uregulowań ustawowych "Prawa spółdzielczego” z przed jego nowelizacji dokonanej w dniu 07.07.1994 r., przywracając ustawowy obowiązek sporządzania i przekazywania przez podmiot przeprowadzający lustrację organom samorządowym lustrowanej spółdzielni wniosków polustracyjnych wynikających z ustaleń protokółu z lustracji. Bliższe szczegóły w tym zakresie określi KRS w przygotowywanej nowelizacji "Instrukcji w sprawie lustracji organizacji spółdzielczych".

Poza dotychczasową i nadal aktualną w myśl art. 93 § 4 powinnością rad nadzorczych spółdzielni prezentowania walnemu zgromadzeniu (ZPCz) treści wniosków polustracyjnych otrzymanych w okresie między obradami tego organu, nowo wprowadzonym, ustawowym obowiązkiem ciążącym na zarządzie każdej spółdzielni jest potrzeba corocznego powiadamiania na piśmie podmiotu, który przeprowadził lustrację w formie sprawozdania (informacji) o sposobie wykonania i przebiegu realizacji wniosków polustracyjnych. Informację taką zarząd obowiązany jest również przedstawiać w ramach porządku obrad walnego zgromadzenia (ZPCz).

4. Pewnej modyfikacji uległa treść § 2 art. 93 "Prawa spółdzielczego", który aktualnie brzmi;

"Zarząd obowiązany jest na żądanie członka spółdzielni udostępnić mu do wglądu protokół lustracji oraz wnioski polustracyjne i informacje o ich realizacji".

Wprowadzona zmiana przyznaje większe uprawnienia członkowi spółdzielni umożliwiając mu zapoznawanie się nie tylko z protokółem z lustracji jak to było dotychczas, ale także z wnioskami lustracyjnymi i informacją zarządu o sposobie ich wykonania i przebiegu realizacji. Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć, iż poza możliwościami zapoznawania się przez członków z materiałami polustracyjnymi w siedzibie spółdzielni to zmiana ustawy w nowym brzmieniu art. 18 przyznała członkom prawo wglądu i zapoznawania się z uchwałami organów samorządowych spółdzielni, protokółami z obrad tych organów, rocznymi sprawozdaniami finansowymi a nadto umowami zawieranymi przez spółdzielnię z osobami trzecimi.

5. Kolejną nowością ustawy jest wprowadzenie nad spółdzielniami mieszkaniowymi nadzoru ministra do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej (obecnie minister infrastruktury) określonego dodanymi w ustawie przepisami art. 93a w brzmieniu następującym;

"§ 1. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej ma prawo żądania informacji i danych, dotyczących organizacji i działalności spółdzielni mieszkaniowych, niezbędnych do dokonywania oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni".

§ 2. W przypadku naruszenia prawa przez spółdzielnię mieszkaniową minister występuje do właściwego związku rewizyjnego, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, lub do Krajowej Rady Spółdzielczej z wnioskiem o przeprowadzenie lustracji. Lustrację przeprowadza się na koszt spółdzielni.

§ 3. Lustrację, o której mowa w § 2, związek rewizyjny lub Krajowa Rada Spółdzielcza ma obowiązek wszcząć w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku ministra.

§ 4. Podmiot przeprowadzający lustrację obowiązany jest przesłać protokół z czynności lustracyjnych ministrowi.

§ 5. W przypadku niewykonania przez spółdzielnię miesz-kaniową wniosków z przeprowadzonej lustracji minister nakazuje jej uwzględnienie tych wniosków w terminie 3 miesięcy".

W ocenie KRS przepisy art. 93a upoważniają ministra do dwojakiego rodzaju działań, a mianowicie;
Przepisy § 1 art. 93a niosą za sobą uprawnienia żądania od konkretnej spółdzielni mieszkaniowej przekazania niezbędnych danych oraz informacji i wyjaśnień w sprawach incydentalnych jakimi zainteresowany został minister różnymi źródłami informacji (skargi i zażalenia, publikacje prasowe, audycje radiowe i telewizyjne itp.). O ile uzyskane od spółdzielni informacje i wyjaśnienia w danej sprawie pozwalają na wydanie przez ministra oceny uznającej prawidłowość działań spółdzielni – postępowanie wyjaśniające uznać należy za wyczerpujące.

Natomiast w sytuacji odwrotnej, kiedy uzyskane od spółdzielni informacje i wyjaśnienia rodzą wątpliwości, bądź oczywistym jest, że władze spółdzielni łamią prawo, to minister w powołaniu się na dalsze postanowienia art. 93a ujęte w § 2-5 ustawy upoważniony został do wystąpienia do właściwego związku rewizyjnego, w którym spółdzielnia jest zrzeszona lub do KRS z wnioskiem o przeprowadzenie na koszt spółdzielni stosownych badań lustracyjnych.

Mało tego, podmiot zobowiązany do przeprowadzenia lustracji musi rozpocząć badania lustracyjne nie później niż po upływie 30 dni od daty otrzymania wniosku ministra. Na tym jednak uprawnienia ministra nie kończą się, bowiem protokół z wnioskowanych czynności lustracyjnych musi zostać przekazany ministrowi (w domyśle należy przyjąć, że wraz z wnioskami polustracyjnymi) a ten z kolei w przypadku powzięcia wiadomości (ustawodawca nie określił w jakim trybie), iż spółdzielnia dobrowolnie nie zastosowała się do wniosków polustracyjnych, może nakazać ich wykonanie w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące.

6. Z zagadnieniami lustracji organizacji spółdzielczych istotny związek mają nowo wprowadzone do ustawy "Prawo spółdzielcze" przepisy karne zawarte w art. 267a-d części IIa tej ustawy w brzmieniu następującym;

Część IIa
Przepisy karne

Art. 267a. Kto, biorąc udział w tworzeniu spółdzielni lub będąc członkiem jej zarządu lub rady albo likwidatorem, działa na jej szkodę, podlega karze pozbawienia wolności do lat 5 i grzywnie.

Art. 267b. Kto, będąc członkiem zarządu spółdzielni albo likwidatorem, nie zgłasza wniosku o upadłość spółdzielni pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółdzielni, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Art. 267c. Kto, będąc członkiem organu spółdzielni albo likwidatorem wbrew przepisom ustawy:

   1. nie poddaje spółdzielni lustracji
   2. nie udziela lub udziela niezgodnych ze stanem faktycznym wyjaśnień lustratorowi, nie dopuszcza go do pełnienia obowiązków lub nie przedkłada stosownych dokumentów
   3. nie udostępnia członkom spółdzielni protokółu lustracji
   4. nie zwołuje walnego zgromadzenia, zebrania przeds-tawicieli albo zebrań grup członkowskich poprzedzających zebranie przedstawicieli, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Art. 267d. § 1. Kto, będąc członkiem organu spółdzielni albo likwidatorem, ogłasza dane nieprawdziwe albo przedstawia je organom spółdzielni, władzom państwowym, członkom spółdzielni lub lustratorowi, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

§ 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku."

Z podanego w tych przepisach katalogu kar znaczny jego zakres możliwy do zastosowania wobec członków zarządów, rad nadzorczych oraz likwidatorów spółdzielni odnosi się do sytuacji naruszeń przepisów ustawy polegających na:

    * uchylaniu się od obowiązku poddawania działalności spółdzielni lustracji w trybie i na zasadach określonych art. 91 "Prawa spółdzielczego" (obowiązek ten był dotychczas w znacznym wymiarze lekceważony, bowiem nie był praktycznie zagrożony żadną sankcją)
    * odmowie udzielania informacji i wyjaśnień lustratorowi przeprowadzającemu badania lustracyjne (lub udzielanie ich niezgodnie z prawdą), zatajania dokumentów albo uniemożliwiania pełnienia przez niego obowiązków lustratora
    * odmowie udostępniania do wglądu członkom spółdzielni protokółu z lustracji wraz z wnioskami polustracyjnymi i informacją o przebiegu ich realizacji.


Przekazując powyższą informację, liczymy na zapoznanie się członków organów samorządowych spółdzielni z tą częścią zmian, która dotyczy procedury lustracji spółdzielni w celu pilnego wprowadzenia ich w życie.

Warszawa, dnia 16.08.2005 r.

Dyr. Zespołu Lustracji
Krajowej Rady Spółdzielczej
mgr Tadeusz Nalepa

..."

Pozdrawiam,
Sąsiad

Ostatnio edytowany przez sasiad.krajobrazowa (2010-03-23 16:33:12)

Offline

 
  • Index
  •  » Sprawy osiedla
  •  » INFORMACJA ZESPOŁU LUSTRACJI KRAJOWEJ RADY SPÓŁDZIELCZEJ (przydatne)

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl